sobota, 8. októbra 2011

O papuľkách a o tom, ako skončilo babie leto

Najprv o počasí. Za posledné tri dni prišlo k jeho rapídnej zmene. Kým ešte vo štvrtok boli teploty  nad 25 stupňov, včera ráno o 6,25 sa spustil lejak s vetrom a teplota sa oproti predošlému dňu prudko znižovala. Vo štvrok som si cestou za nákupmi  ešte odfotila  modré kvietky čakanky a žlté pyšteka obyčajného, no na druhý deň  bol  pohľad na  kvietky čakanky už veľmi smutný.  Dážď bol vytrvalý po celý deň. Chvíľu silnejší, potom zase slabší, ale do podvečerných hodín v podstate pršalo. Zostala som veľmi prekvapená, keď som v neskoré popoludnie  z okna zbadala, že na okolitých domoch je  divná oranžová farba, ktorá s počasím toho dňa vôbec nekorešpondovala. Vyšla som na balkón a odtiaľ sa mi naskytol krásny pohľad na oblohu so zapadajúcim slnkom. Zo slnka som síce veľa nevidela, lebo kvôli stromom, ktoré rastú pri našom dome,  výhľad do diaľky nemám. Obloha sa sfarbila do ružových odtieňov.

Takto kvitli tieto kvietky popri plote a tešili zrak okoloidúcich ešte vo štvrtok popoludní 
 

Na druhý deň to už vyzeralo takto





Podvečer nás prekvapil takýmto západom slnka



Aj dnešné ráno sa  napriek predpovediam meteorológov ukazoval pekný deň. Ale slnko sa už medzitým začalo skrývať, na oblohe sú už aj oblaky, no zatiaľ to stále vyzerá celkom sľubne. 


Keďže mnohých zaujali moje fotografie kvetov, ktoré mi ešte stále kvitnú na balkóne, rozhodla som sa, že o papuľkách napíšem trošku viac.

Papuľka  (Antirrhinum) je letnička, ktorá  s výnimkou modrej, zakvitá kvetmi rozmanitých farieb. Tvar kvetov pripomína pyštek, čiže papuľku. Pamätám si ju hlavne z čias môjho detstva. Nebolo leta, aby nekvitla v našej záhrade. Zdá sa mi, že potom ako keby tieto kvety zanikli a objavili sa znovu až v posledných rokoch. A to je fajn. Pretože je to veľmi vďačný kvet. ktorý kvitne od júna až do neskorej jesene. No mne sa to tento rok nepodarilo, zakvitli mi oveľa neskôr, ale ako som zistila, semienka tohto kvetu som zasiala neskoro. Je potrebné ich zasiať už veľmi skoro, v podstate už koncom zimy (február), pretože sú dosť odolné a vydržia aj prípadný väčší chlad. V apríli ich môžeme vysádzať na záhon, v mojom prípade do balkónových hrantíkov.  Sú rôznych odrôd - od nízkych,  cez prevísavé až po vysoké. Obľubujú slnečné stanoviská, čo v mojom prípade zodpovedá. Pre tých, ktorí by chceli pestovať papuľky v záhradkách, je dobré vedieť, že odpudzujú slimáky.