piatok, 3. júna 2011

Omamná vôňa ľalií


V kvetinových záhradkach pútajú teraz pozornosť nielen veľkosťou a farebnosťou svojich kvetov, ale aj svojou opojnou vôňou. Ľalie. Kvety, ktoré sa dostali do veršov, o ktorých sa spieva v  piesňach. 



Ľalie kvitnú v rôznych farbách. Biela ľalia vyvoláva u mňa spomienky na detstvo, ružová farba ľalia bola dlhý čas mojím najobľúbenejším kvetom a oranžová mi teraz kvitne na balkóne. Biela je tá, ktorú som už dlhé roky naživo nevidela. Až včera, keď som sa zatúlala do iných končín mesta, než ako bývam, prechádzala som okolo rodinných domov s predzáhradkami. A v nich kvitli okrem ruží aj ľalie.


Biela ľalia predstavuje symbol svetla, nevinnosti a čistoty. Vďaka svojmu ušľachtilému tvaru a možno aj omamnej vôni zdobila odev najvyššieho z bohov - Dia a neskôr sa stala symbolom kráľov a kniežat. Najstaršie vyobrazenie ľalie sa našlo na freskách na gréckom ostrove Santorini a jeho vek sa odhaduje na 3500-4000 rokov. Voňavé lístky kvetov ľalie sa dávali do podušiek alebo sa macerovali v oleji, ktorý sa používal na kúpanie. Dodnes sa výťažok z  kvetov používa na výrobu parfumov.


Toľko v skratke o kvetoch, ktoré majú práve teraz čas kvitnutia.